Här kan ni se vad som kommer att bedömas när ni skriver era faktatexter. Jag kommer sedan i klassen prata om hur ni kan komma vidare och utveckla er skrivförmåga i svenska.Källor |
||||
| Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 | Nivå 4 | |
|---|---|---|---|---|
| Urval
|
Behöver stöd med urval av källor.
|
Klarar att självständigt göra ett urval av relevant källa.
|
Klarar att självständigt göra ett urval av relevanta källor.
|
|
| Redovisa
|
Källförteckning saknas.
|
Ofullständig källförteckning.
|
Fullständig källförteckning .
|
|
| Granska
|
Granskar inte källornas trovärdighet.
|
Försöker att kritiskt granska källornas trovärdighet.
|
Granskar kritiskt källornas trovärdighet.
|
|
Fakta |
||||
| Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 | Nivå 4 | |
| Urval
|
Väljer fakta som har ingen eller liten relevans för uppgiften.
|
Får med viktig fakta men har svårt att välja bort fakta som inte har relevans för uppgiften.
|
Väljer ut fakta som oftast är relevanta för uppgiften.
|
Väljer ut fakta som är relevanta för uppgiften och viktiga för sammanhanget.
|
| Centrala begrepp
|
Texten saknar begrepp och förklaringar som har med arbetsområdet att göra.
|
Texten innehåller begrepp som har med arbetsområdet att göra men förklaringar saknas.
|
Texten innehåller begrepp som har med arbetsområdet att göra och några förklaringar finns.
|
Texten innehåller begrepp som har med arbetsområdet att göra. Begreppen används och förklaras på ett begripligt sätt.
|
Bearbetning av fakta |
||||
| Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 | Nivå 4 | |
| Beskriva/sammanfatta
Förståelse
|
Visar inte förståelse på grund av ofullständiga beskrivningar av fakta.
|
Visar förståelse genom att använda beskrivningar av fakta.
|
Visar förståelse genom att använda beskrivningar av fakta och gör försök till en sammanfattning.
|
Visar förståelse genom beskrivningar och sammanfattning.
|
| Beskriva/sammanfatta
Egna formuleringar
|
Skriver av innehållet i källorna utan egna formuleringar.
|
Skriver av innehållet i källorna men använder en del egna formuleringar.
|
Skriver till störst del med egna formuleringar.
|
Skriver med egna formuleringar.
|
| Jämförelse
|
Texten saknar jämförelser, skillnader och likheter.
|
Texten har skillnader och/eller likheter men jämförs inte.
|
Texten har både skillnader och likheter och ett försök till jämförelser.
|
Texten har jämförelser, skillnader och likheter.
|
| Dra slutsatser
|
Slutsats saknas.
|
Försök till slutsats finns men underbyggs inte av fakta.
|
Slutsats finns och underbyggs delvis av fakta.
|
Slutsats finns och är underbyggd av fakta.
|
Struktur |
||||
| Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 | Nivå 4 | |
| Röd tråd
|
Saknar ”röd tråd”. Tankegången framgår inte.
|
I texten finns försök till en ”röd tråd”. Tankegången hoppar fram och tillbaka.
|
Texten har en ”röd tråd”. Tankegången går att följa.
|
I texten finns det en tydlig ”röd tråd” så att det ena länkar till det andra.
|
| Styckeindelning
|
Texten har ingen styckeindelning.
|
Den finns en styckeindelning i texten men den är inte logisk.
|
Den finns en logisk styckeindelning i texten men den behöver bearbetas.
|
Har en logisk styckeindelning, vilket gör texten lättläst.
|
| Rubriker
|
Texten saknar rubriker.
|
Texten har rubriker men dessa stämmer inte helt med innehållet.
|
Texten har rubriker som stämmer med innehållet.
|
Texten har rubriker som stämmer väl med innehållet.
|
| Illustration
|
Bilder saknas.
|
Bilder finns men de stämmer inte överens med texten.
|
Bilder och text stämmer överens.
|
Beskrivande bilder som förstärker textens innehåll.
|
fredag 11 september 2015
Bedömningsmatris av faktatexter i svenska åk 8
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar