fredag 11 september 2015

Bedömningsmatris av faktatexter i svenska åk 8

Här kan ni se vad som kommer att bedömas när ni skriver era faktatexter. Jag kommer sedan i klassen prata om hur ni kan komma vidare och utveckla er skrivförmåga i svenska.

Källor


Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Urval
Behöver stöd med urval av källor.
Klarar att självständigt göra ett urval av relevant källa.
Klarar att självständigt göra ett urval av relevanta källor.
Redovisa
Källförteckning saknas.
Ofullständig källförteckning.
Fullständig källförteckning .
Granska
Granskar inte källornas trovärdighet.
Försöker att kritiskt granska källornas trovärdighet.
Granskar kritiskt källornas trovärdighet.

Fakta


Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Urval
Väljer fakta som har ingen eller liten relevans för uppgiften.
Får med viktig fakta men har svårt att välja bort fakta som inte har relevans för uppgiften.
Väljer ut fakta som oftast är relevanta för uppgiften.
Väljer ut fakta som är relevanta för uppgiften och viktiga för sammanhanget.
Centrala begrepp
Texten saknar begrepp och förklaringar som har med arbetsområdet att göra.
Texten innehåller begrepp som har med arbetsområdet att göra men förklaringar saknas.
Texten innehåller begrepp som har med arbetsområdet att göra och några förklaringar finns.
Texten innehåller begrepp som har med arbetsområdet att göra. Begreppen används och förklaras på ett begripligt sätt.

Bearbetning av fakta


Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Beskriva/sammanfatta
Förståelse
Visar inte förståelse på grund av ofullständiga beskrivningar av fakta.
Visar förståelse genom att använda beskrivningar av fakta.
Visar förståelse genom att använda beskrivningar av fakta och gör försök till en sammanfattning.
Visar förståelse genom beskrivningar och sammanfattning.
Beskriva/sammanfatta
Egna formuleringar
Skriver av innehållet i källorna utan egna formuleringar.
Skriver av innehållet i källorna men använder en del egna formuleringar.
Skriver till störst del med egna formuleringar.
Skriver med egna formuleringar.
Jämförelse
Texten saknar jämförelser, skillnader och likheter.
Texten har skillnader och/eller likheter men jämförs inte.
Texten har både skillnader och likheter och ett försök till jämförelser.
Texten har jämförelser, skillnader och likheter.
Dra slutsatser
Slutsats saknas.
Försök till slutsats finns men underbyggs inte av fakta.
Slutsats finns och underbyggs delvis av fakta.
Slutsats finns och är underbyggd av fakta.

Struktur


Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Röd tråd
Saknar ”röd tråd”. Tankegången framgår inte.
I texten finns försök till en ”röd tråd”. Tankegången hoppar fram och tillbaka.
Texten har en ”röd tråd”. Tankegången går att följa.
I texten finns det en tydlig ”röd tråd” så att det ena länkar till det andra.
Styckeindelning
Texten har ingen styckeindelning.
Den finns en styckeindelning i texten men den är inte logisk.
Den finns en logisk styckeindelning i texten men den behöver bearbetas.
Har en logisk styckeindelning, vilket gör texten lättläst.
Rubriker
Texten saknar rubriker.
Texten har rubriker men dessa stämmer inte helt med innehållet.
Texten har rubriker som stämmer med innehållet.
Texten har rubriker som stämmer väl med innehållet.
Illustration
Bilder saknas.
Bilder finns men de stämmer inte överens med texten.
Bilder och text stämmer överens.
Beskrivande bilder som förstärker textens innehåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar