Centralt innehåll i svenska åk 7-9
- Läsa
och skriva
- Tala,
lyssna och samtala
- Berättande
texter och sakprosatexter
- Språkbruk
- Informationssökning
och källkritik
Kunskapskrav i svenska åk 7-9 enl Lgr 11, Skolverket
Svenska
läsa - Kunskapskrav för betyg A-E i årskurs 7-9
Betyget E | Betyget C | Betyget A |
Eleven
kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom
att, på ett i
huvudsak fungerande sätt,
välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
Genom
att göra enkla
sammanfattningar
av olika texters innehåll med viss
koppling
till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar
eleven grundläggande
läsförståelse.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor
och omvärldsfrågor tolka och föra enkla
och till viss del underbyggda
resonemang om tydligt
framträdande budskap i
olika verk.
Eleven
kan också föra enkla resonemang
om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då till
viss del underbyggda
slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och
kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Eleven
kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott
flyt
genom att, på ett
ändamålsenligt sätt,
välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
Genom
att göra utvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll med
relativt god koppling
till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god
läsförståelse.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor
och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade
och relativt väl underbyggda
resonemang om budskap som är tydligt
framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna
i olika verk.
Eleven
kan också föra utvecklade
resonemang
om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då
relativt väl underbyggda
slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och
kulturella sammanhang som det har tillkommit i. |
Eleven
kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket
gott
flyt
genom att, på ett
ändamålsenligt och effektivt sätt,
välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag.
Genom
att göra välutvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll med
god koppling
till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven
mycket
god läsförståelse.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor
och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade
och väl underbyggda
resonemang om budskap som är tydligt
framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är
dolda
i olika verk.
Eleven
kan också föra välutvecklade
och nyanserade resonemang
om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då
väl
underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det
historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i. |
Betyget
D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande
del för C är uppfyllda.
Betyget
B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande
del för A är uppfyllda.
Svenska
skriva - Kunskapskrav för betyg A-E i årskurs 7-9
Betyget E | Betyget C | Betyget A |
Eleven
kan skriva olika slags texter med viss språklig variation,
enkel textbindning samt i huvudsak fungerande
anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
De
berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande
beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel
uppbyggnad.
Eleven
kan söka, välja ut och sammanställa information från ett
avgränsat urval av källor och för då enkla och till
viss del underbyggda resonemang om informationens och
källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna
innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt
ämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande
struktur, citat och källhänvisningar.
Genom
att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så
att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande
sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters
budskap.
Dessutom kan
eleven ge enkla omdömen om texters innehåll och
uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad
tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak
fungerande sätt. |
Eleven
kan skriva olika slags texter med relativt god språklig
variation, utvecklad textbindning samt relativt väl
fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och
strukturer.
De
berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade
gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi
med relativt komplex uppbyggnad.
Eleven
kan söka, välja ut och sammanställa information från ett
relativt varierat urval av källor och för då utvecklade
och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och
källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna
innehåller utvecklade beskrivningar och förklaringar,
utvecklat ämnesrelaterat språk samt relativt väl
fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
Genom
att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så
att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt
sätt kan
eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Dessutom
kan eleven ge utvecklade omdömen om texters innehåll och
utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och
uttrycksfullhet på ett relativt väl fungerande sätt. |
Eleven
kan skriva olika slags texter med god språklig variation,
välutvecklad textbindning samt väl fungerande
anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
De
berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade
gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi
med komplex uppbyggnad.
Eleven
kan söka, välja ut och sammanställa information från ett
varierat urval av källor och för då välutvecklade
och väl underbyggda resonemang om informationens och
källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna
innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och
förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt
väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
|
Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Svenska
tala - Kunskapskrav för betyget A-E i årskurs 7-9
Betyget E | Betyget C | Betyget A |
Eleven
kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa
frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del
underbyggda argument på ett sätt som till viss del för
samtalen och diskussionerna framåt.
Dessutom
kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga
redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och
innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och
sammanhang.
|
Eleven
kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa
frågor och framföra åsikter med utvecklade och relativt väl
underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och
diskussionerna framåt.
Dessutom
kan eleven förbereda och genomföra utvecklade muntliga
redogörelser med relativt väl fungerande struktur och
innehåll och relativt god anpassning till syfte, mottagare
och sammanhang.
|
Eleven
kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa
frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl
underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och
diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
Dessutom
kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga
redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll
och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
|
Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar