tisdag 13 oktober 2015

Läsloggsuppgifter till boken Flyga drake åk 8


Bokläsning åk 8  - Delas ut i klassen när vi börjar läsa boken.

Titel: Flyga drake

Författare: Khaled Hosseini

Lässchema: Vi läser boken genom högläsning i klassen i 4-5 veckor. Varje vecka kommer ni läsa ca 60 sidor så ni måste läsa några sidor hemma också.

Hemarbete: Ni ska skriva 1 läslogg i veckan som din lärare läser på måndagar.
I din skrivbok kommer du att skriva ner svaren på dina 4 läsloggsuppgifter och andra svar på frågor om bokenshandling.

Boksamtal: ni kommer att samarbeta i mindre grupper på någon lektion varje vecka för att prata om handlingen i boken och svara på frågor till boken.

 
Lässchema och logguppgifter till datum:

Datum: 21/9

SKRIVUPPGIFT 1: PERSONBESKRIVNING

Beskriv de viktigaste personerna i boken. Vem handlar boken om? Vilken familj

har personen? Hur uppfattar du hur han/hon är, alltså vad är typiskt för

personen, vilka egenskaper har hon eller han? Hur tror du att personen ser ut?

Leta gärna efter typiska uttryck för personen och citera dessa…  Förutom huvudpersonen,
 
vilka andra personer i boken kan du beskriva, och på vilket sätt ingår de i huvudpersonens liv?

  
Datum: 28/9

SKRIVUPPGIFT 2: MILJÖBESKRIVNING

Beskriv miljön i boken. Var utspelar det sig någonstans? Beskriv hur du tänker

dig att personen bor; (lägenhet/hus?, landet/storstad?) Hur ser övriga

omgivningar ut? Gör gärna en karta. Under vilken årstid utspelar sig händelserna

tror du? Är det i nutid (typ år 2007) eller har historien hänt under en annan tid?

När, tror du?
 
Datum: 12/10

SKRIVUPPGIFT 3: BESKRIV HANDLINGEN

Nu har du kommit in i boken lite…Vad handlar den egentligen om? Beskriv

”problemet” i boken. Vi vill veta handlingen… Inte för detaljerat men tillräckligt

mycket för att ge 1A4.


Datum: 19/10

SKRIVUPPGIFT 4: AVSLUTANDE TANKAR

Nu har du läst ut boken. Skriv och berätta om slutet! Vad hände? När i boken

fanns vändpunkten som ledde till slutet? (periferin) Vad hände då? (Det brukar

vara en lösning på ett problem) Hade boken kunnat sluta på något annat sätt?

Hur? Tror du författaren hade något budskap med den, något man som läsare kan
 
lära sig eller tänka på?


Datum: Torsdag 5/11 Den här lektionen ska ni lämna tillbaka boken.

Övriga frågror att svara på: Vilket tema hade boken? (Ett tema är exempelvis ”svek”,
 
”mobbning”, ”sorg”, ”kärlek”, ”sport”…ett tema ska beskriva boken med ett ord.)
 
Vad tyckte du om den? Kan du rekommendera den till andra?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar